Φωτίζοντας

 

 

Κάθε φορά που μπαίνουμε σε ένα χώρο το πρώτο πράγμα που αντιλαμβανόμαστε είναι η αίσθηση του χώρου. Αυτή αποτελείτε από τις διαστάσεις του , τις αναλογίες του , τα υλικά κατασκευής , την υφή του, το χρώμα του , την άνεση του και την χρηστικότητά του.

 

Τίποτα από όλα αυτά δεν είναι αρκετά όμως για να χαρούμε έναν χώρο χωρίς την παρουσία του φωτός. Αυτό είναι που με την αντανάκλαση του πάνω στις επιφάνειες μας δίνει τη δυνατότητα να επεξεργαστούμε τα δεδομένα του χώρου. Η όραση είναι μία από τις πιο βασικές αισθήσεις του ανθρώπου. Έτσι ανάλογα με την ποιότητα και την ποσότητα του φωτός σε ένα χώρο μπορούμε να διαβάσουμε τα δεδομένα του με την όραση , να τα επεξεργαστούμε και να αισθανθούμε την υφή και το χαρακτήρα του χώρου.

Το φως , και ειδικά το τεχνητό, δεν είναι μονοδιάστατο. Έχει βασικά χαρακτηριστικά που ανάλογα με την πηγή , την κατεύθυνση , το εύρος, το χρώμα και την ένταση αναδεικνύει διαφορετικές εντάσεις του χώρου.

Τα βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά του λευκού φωτός που εκπέμπετε από μία τεχνητή πηγή ( λαμπτήρας ) είναι τα εξής :

  • Θερμοκρασία ή χρώμα

    • Μετράτε σε βαθμούς Kelvin

  • Ένταση

    • Μετράτε σε Lumens και χαρακτηρίζει την συνολική ποσότητα του φωτός που εκπέμπετε από μία πηγή

  • CRI

    • Color Rendering Index . Έχει διαβάθμιση από 1 – 100 και μας ενημερώνει για την ποιότητα του φωτός που εκπέμπει ένας λαμπτήρας. Το ηλιακό φως έχει CRI 100.

  • Κατανάλωση Watt

    • Το ηλεκτρικό ρεύμα που καταναλώνει ένας λαμπτήρας.

  • Ενεργειακή κατάταξη

    • Η ενεργειακή απόδοση του λαμπτήρα. Από H ( η ποιο χαμηλή ) έως Α+

       

Αυτά τα χαρακτηριστικά είναι κοινά για όλους τους λαμπτήρες αλλά το αριθμητικό τους μέγεθος να μεταβάλλετε από λαμπτήρα σε λαμπτήρα ανάλογα το είδος του και τον τρόπο λειτουργίας. Τα βασικά είδη λαμπτήρων που συναντάμε στο εμπόριο είναι τα εξής

  • Πυράκτωσης

    • Είναι το πρώτο είδος λαμπτήρα που κατασκευάστηκε από το Tomas Edison Σε αυτόν τον λαμπτήρα για την ακρίβεια οφείλουμε την εξέλιξη μας αφού μας επέτρεψε να επεκτείνουμε τις δραστηριότητες μα με άνεση πέραν της ηλιακής διάρκειας του φωτός.

    • Παρέχει όλο το φάσμα του ηλιακού φωτός ενδείκνυται για όλες της λειτουργίες αλλά έχει μεγάλη κατανάλωση και άρα μικρή ενεργειακή απόδοση. Η όψη του λαμπτήρα έχει μία ζεστασιά λόγω του τρόπου παραγωγής του φωτός.

  • Αλογόνου

    • Οι λαμπτήρες αλογόνου είναι μία εξέλιξη του λαμπτήρα πυράκτωσης και αναπτύχθηκαν για να λύσουν το πρόβλημα της μικρής διάρκειας ζωής των λαμπτήρων πυράκτωσης καθώς ένας τυπικός λαμπτήρας αλογόνου έχει διάρκεια ζωής περίπου 2000 ώρες, σχεδόν διπλάσια από έναν τυπικό λαμπτήρα πυράκτωσης.

    • Έχουν μεγαλύτερη απόδοση αλλά ορισμένες φορές είναι ενοχλητικές λόγω της υψηλής έντασης φωτός σε ένα σημείο.

  • Φθορίου

    • Οι λαμπτήρες φθορισμού αποτελούνται από ένα γυάλινο σωλήνα πού εσωτερικά είναι επικαλυμμένος με φθορίζουσα ουσία και στα άκρα του έχει από ένα ζεύγος ηλεκτροδίων που καταλήγει εσωτερικά σε ένα χοντρό νήμα από βολφράμιο.

    • Είναι οικονομικότερες σε λειτουργία , διατίθενται σε αρκετούς συνδυασμούς και χαρακτηριστικά. Έχουν μαλακό φως και είναι οικονομικοί σε αγορά

  • CFL

    • Οι συμπαγείς λαμπτήρες φθορισμού CFL (Compact Fluorescent Lamps), που δημιουργήθηκαν για να αντικαταστήσουν τους συμβατικούς λαμπτήρες πυράκτωσης, λειτουργούν όπως οι λαμπτήρες φθορισμού, αλλά έχουν μικρότερο μέγεθος.

    • Οι λαμπτήρες φθορισμού μικρού μεγέθους είναι πάντοτε ημιδιαφανείς (ματ), και ως εκ τούτου μπορούν να παράγουν μόνο μαλακό φως, αντίστοιχο με εκείνο των ημιδιαφανών λαμπτήρων πυράκτωσης.

  • LED

    • Light Emitted Diode . Πρόκειται για ημιαγωγό που εκπέμπει φως όταν τον διαπερνά ηλεκτρικό ρεύμα.

    • Είμαι υψηλής απόδοσης και πλέον αρκετά φθηνός . Έχει σημειακή εκπομπή φωτός αλλά διατιθεται και σε εν σειρά ένωση για την παραγωγή γραμμικού φωτός.

    • Δύσκολα βρίσκεις LED με υψηλό CRI και σχεδόν πάντα έχουν έλλειμμα ή στο κόκκινο ή στο μπλε. Οπότε θέλει προσοχή στην επιλογή της τοποθέτησης.

Αυτά είναι εν ολίγης τα τεχνικά χαρακτηριστικά των λαμπτήρων.

Για τον φωτισμό ενός χώρου όμως αυτό που μας νοιάζει είναι το τελικό αποτέλεσμα και η σωστή και οικονομική επιλογή το τρόπου φωτισμού. Ας βρούμε λοιπόν τα στοιχεία των χώρων ενός σπιτιού που χρειάζεται τεχνητό φως.

  • Είσοδος

    • Ο χώρος αυτός είναι η πρώτη και η τελευταία εντύπωση που μας δίνει το σπίτι. Ανάλογα με την αρχιτεκτονική του σπιτιού μπορεί να είναι ηλιόλουστο ή καμιά φορά και σκοτεινό. Η υφή του φωτός δεν πρέπει να είναι σκληρή. Μία μαλακή νότα μαλακού φωτός είναι συνήθως αποδεκτή και προσφέρει χαρά και αρμονία. Ένα φωτιστικό με μεγάλη επιφάνεια φωτισμού και επίπεδο φωτός όχι πάνω από τα 250 LUX είναι ότι πρέπει για τον χώρο. Το φωτιστικό ανάλογα με τον χώρο μπορεί να βρίσκετε στην οροφή ή και στον τοίχο αποφεύγοντας να είναι κατευθείαν απέναντι από την είσοδο.

  • Σαλόνι

    • Στο σαλόνι περνάμε τον περισσότερο χρόνο μας και απολαμβάνουμε τις συγκεντρώσεις με φίλους και οικογένεια. Οι χρήζει του χώρου αυτού είναι πολλές και μεταβάλλονται στη διάρκεια της ημέρα και της εβδομάδας. Ο χώρος μπορεί να μεταβάλετε και σε μίνι τραπεζαρία αφού καμιά φορά τρώμε στον καναπέ αλλά και σε ριλαξ χώρο όταν θέλουμε να χαλαρώσουμε. Οι ανάγκες σε επίπεδα και ποιότητες φωτισμού είναι πολλές. Άρα θα πρέπει να έχουμε επιλογή και για γενικό φωτισμό σε μία εορταστική μέρα αλλά και χαλαρωτικό φωτισμό. Η ένταση του φωτός πρέπει να μπορεί να κυμαίνεται από 50 – 250 Lux Δηλαδή και μεγάλα φωτιστικά οροφής η κρεμαστά αλλά και μικρά αμπαζούρ και φωτιστικά δαπέδου αλλά ακόμα και διακοσμητικούς κρυφούς φωτισμούς. Είναι ίσως ο ποιο πολύπλοκος χώρος και απαιτεί ειδική φροντίδα. Η επίσκεψη σε κάποιον ειδικό θα ήταν μια σπουδαία κίνηση από εσάς.

  • Τραπεζαρία

    • Συνήθως πρόκειται για χώρο που είναι παράρτημα του σαλονιού , αλλά και πάλι όχι. Ο ποιο απλός τρόπος φωτισμού είναι ένα φωτιστικό πάνω από την τραπεζαρία. Τοποθετείτε χαμηλά στο τραπέζι και έχει κυρίως θεματικό χαρακτήρα. Ένα γραμμικό φωτιστικό ή 3 – 4 σε επανάληψη είναι μία καλή επιλογή. Καλό θα ήταν να είναι ρυθμιζόμενα έτσι ώστε να μπορεί να φιλοξενήσει και τραπεζαρίες σε γιορτές και μικρά ρομαντικά δείπνα.

  • Κουζίνα

    • Εδώ τον κύριο λόγο έχει η λειτουργικότητα. Χρειαζόμαστε τόσο άπλετο κύριο φωτισμό όσο και συγκεντρωμένο φως στους πάγκους τη κουζίνας. Συνήθως πλέον οι ταινίες led κάνουν τη δουλεία πάνω από τους πάγκους και φωτιστικά οροφής αναλαμβάνουν το γενικό φωτισμό. Επίσης μία θεματική επανάληψη πάνω σε έναν τοίχο ελεύθερο από πάγκο είναι μι καλή επιλογή.

  • Υπνοδωμάτιο

    • Σε αυτόν τον χώρο χρειαζόμαστε και εστιασμένο φώς σε λειτουργικά σημεία του δωματίου αλλά και έναν γενικό φωτισμό. Έτσι Σίγουρα φωτιστικό οροφής ή κρεμαστό αλλά και φως γραμμικό μέσα στη ντουλάπα και στο βεστιάριο. Προσοχή να δειχθεί στο CRI του λαμπτήρα της ντουλάπας και του βεστιαρίου γιατί εκεί θέλουμε να δούμε καθαρά τα χρώματα. Διακοσμητικό και ατμοσφαιρικό φως μπορούμε να έχουμε σε πίνακες και σε κρυφούς φωτισμούς π.χ. πάνω από το κρεβάτι ή απέναντι σε μία σύνθεση.

  • Μπάνιο

    • Και εδώ μιλάμε για φωτισμό λειτουργικό , δηλαδή για γενικό φωτισμό οροφής , αλλά και ειδικό. Στον καθρέπτη καλό είναι το φως να βρίσκετε και δεξιά και αριστερά έτσι ώστε να μπορούμε να βλέπουμε καθαρά τις λεπτομέρειες του προσώπου. Και σε αυτό το χώρο μπορούμε να τον διακοσμήσουμε φωτιστικά ανάλογα το μέγεθος και την ποιότητα του. Έτσι αν έχουμε μια άδεια πλάτη μπορούμε να έχουμε κρεμαστά σε επανάληψη αλλά και κρυφούς πίσω από τον καθρέπτη αλλά και κρυφό στην οροφή. Αν είστε και από του τυχερούς που έχουν και τζακούζι τότε ένας χαμηλός φωτισμός επιβάλλετε.

  • Γραφείο

    • Η συγκέντρωση είναι το παν. Σίγουρα χρειαζόμαστε εστιασμένο φωτισμό πάνω από το γραφείο και συνήθως για τους δεξιόχειρες από αριστερά. Ο γενικός φωτισμός είναι σίγουρα απαραίτητος αλλά και ένα αμπαζούρ ή φωτιστικό δαπέδου αν έχετε πολυθρόνα ανάγνωσης.

  • Δωμάτιο Παιχνιδιού

    • Άπλετος φωτισμός για να βλέπουν τα πιτσιρίκια που πατάνε αλλά και εσείς για να τα βρίσκετε. Φωτισμός οροφής σίγουρα , όχι κρεμαστά αφού θα αποτελέσουν παιχνίδι και σίγουρα όχι γυάλινα. Ο κίνδυνος της μπάλας παραμονεύει.

  • Ατελιέ στο σπίτι

    • Αν είστε ζωγράφος ή ασχολείστε ερασιτεχνικά με την ζωγραφική και έχετε αφιερώσει χώρο του σπιτιού για την ασχολία αυτή τότε πρέπει να δώσετε βάση στον λαμπτήρα. Πρέπει να έχετε και άπλετο αλλά και συγκεντρωμένο φωτισμό. Φωτιστικά οροφής λοιπόν ή κρεμαστά φωτιστικά και αρκετά δαπέδου για να έχετε φωτισμό θέματος. Οι λαμπτήρες που θα χρησιμοποιήσετε να έχουν υψηλό CRI για καλύτερη απόδοση των χρωμάτων.

  • Χώρος εκγύμνασης

    • Σε αυτό το χώρο χρειάζεστε ομοιόμορφο και καλό φωτισμό . Χρησιμοποιήστε περιμετρικό κρυφό φωτισμό μεγάλης έντασης για να μην τυφλώνεστε όταν κοιτάτε πάνω στις ασκήσεις.

 

Σε κάθε περίπτωση διακοσμητικός φωτισμός μπορεί πάντα να χρησιμοποιείτε κατά βούληση ανάλογα την αρχιτεκτονική του χώρου, για την ανάδειξή του και τη δημιουργία ζεστασιάς.

Φωτιστείτε εμπρός....

 

 

 

 

Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.
More information Ok Decline